Menu zavri

5 overených rád, ako ciele nielen nastaviť, ale aj splniť

Začiatkom roka si firmy aj zamestnanci stanovujú ciele na nasledujúce obdobie. Či už sú krátkodobé alebo dlhodobé, mali by byť SMART. SMART cieľ, čiže rozumný cieľ, spĺňa 5 kritérií, vďaka ktorým je úspešné splnenie cieľov o čosi bližšie.

Pri nastavovaní nových cieľov sa zväčša opakujú tie isté chyby. Túžba dosiahnuť všetko, naraz a hneď je síce pekná, no počiatočná motivácia a odhodlanie spravidla dlho nevydržia. Preto si vyberte maximálne 3 ciele.

 

Aj pred vaším vedením či zamestnancami lepšie vyzerá, keď splníte, čo si zaumienite a k tomu pridáte pár bodov navyše. Nastaviť si 10 megalomanských cieľov je síce pekné, no vysvetľovať ich nesplnenie je už obtiažnejšie.

 

Zároveň, pri výbere cieľov sa snažte vybrať také, v ktorých vidíte zmysel a osobnú angažovanosť. Nedávajte si cieľ, len preto, aby ste nejaký cieľ mali. Ak si nie ste istí, ako si cieľ zvoliť, poraďte sa so svojimi kolegami či nadriadenými. Pomôže vám k tomu aj týchto 5 kritérií, ktorých začiatočné písmená tvoria slovo SMART.

1. Specific: konkrétne ciele

„Zlepším sa v cudzom jazyku“ či „napravím svoju dochádzku“. Takéto ciele sú málo špecifické. Čo si pod nimi predstaviť? O akom cudzom jazyku hovoríme? Má prínos pre vašu pracovnú rolu? A náprava dochádzky? Znamená to, že budete meškať už len raz do týždňa? Oveľa jasnejšie hovorí cieľ: Angličtinu z levelu B2 posuniem na level C1.

2. Measurable: merateľné ciele

Posun z levelu B2 na level C1 v angličtine je merateľný. Rovnako, ako aj získanie 20 nových zákaziek či skrátenie času spracovania objednávky zo 72 hodín na 48. Treba len nájsť tú správnu metriku, s ktorou sa môžete poradiť so svojimi spolupracovníkmi. Metrikou pre úspešnú webovú stránku môže byť tiež počet konverzií alebo počet dokončených objednávok.

3. Attainable: dosiahnuteľné ciele

Ak vám niekto tvrdí, že možné je všetko, zbystrite. Zvyčajnou chybou pri cieľoch bývajú také drobnosti, ako napríklad finančné, legislatívne či procesné limitácie. Neznamená to, že situácia sa nezmení k lepšiemu. Je však nerozumné stanoviť si mimoriadne náročný cieľ, ktorý v sebe nesie riziko fatálnych následkov (pokiaľ by to nevyšlo podľa vašich predstáv).

 

Niekedy sa nedosiahnuteľný cieľ zmení na dosiahnuteľný vďaka tomu, že zapojíte viac ľudí, alebo si vyhradíte dlhší čas na jeho dosiahnutie. Stať sa firmou roka sa málokomu podarí v horizonte 6 mesiacov. Niektorým cieľom pristane trošku viac času. Možno titul firma roka získate po piatich rokoch.

3. Attainable: dosiahnuteľné ciele

4. Relevant: Relevantné ciele

Je chvályhodné chcieť ísť vo firemnom tričku zachraňovať dažďové pralesy, no možno by to úplne vaši klienti neocenili. Skúste namiesto toho zaviesť na svojom pracovisku zero waste kultúru.

 

Tiež sa asi s nadšením nestretne túžba po štúdiu španielčiny, ak obchodujete prevažne s nemecky hovoriacimi krajinami. No môžete prezentovať na veľtrhu v Barcelone, kam pozvete aj vašich obchodných partnerov. Oplatí sa nájsť ten správny prienik medzi tým, čo vás napĺňa a tým, čo vás živí.

5. Timely: Časovo ohraničené ciele

Nech je cieľ dlhodobý či krátkodobý, treba ho ohraničiť časom. Čo môžete pre jeho splnenie spraviť už dnes? Čo stihnete do 6 týždňov? Kam máte v pláne sa dostať o 6 mesiacov? Práve takéto otázky a po nich nasledujúce činy vás priblížia k vytúženému cieľu.

 

Pevný termín vám pomôže aj pri vytvorení plánu čiastkových cieľov, ktoré vedú k dosiahnutiu hlavného cieľa. Predstavte si, že chcete získať 60 nových zákazníkov za 6 mesiacov.  Ak viete, že účasť na 1 veľtrhu vám prinesie približne 20 nových zákaziek, naplánujte si podľa toho účasť aspoň na troch.

Máte radi svoje ciele pekne na očiach? Iinšpirujte sa článkom o skutočnom využití tabúľ a dajte zelenú vizuálnemu manažmentu. Nestratiť motiváciu je rovnako potrebné, ako nestratiť prehľad.

 

Plánovanie cieľov je dôležité nielen v pracovnom, ale aj osobnom živote. Mnohé rozhodnutia sa zvyknú zbytočne odkladať. Pritom prvý krok k ich uskutočneniu môže byť správnym impulzom na to, že sa ich rozhodnete uskutočniť. Vyhrňte si rukávy a pustite sa do toho. Každá cesta začína prvým krokom.